"Bankdosan"

Börjar närma sig slutet på månaden och då betalar man räkningar. Hur lätt som helst, (ja om har pengar såklart.) men själva operation "betala räkningar" är inte så svårt. I alla fall inte om man har de bruna kuverten som jag har haft i ca 20 år.

Kontonummer - - belopp -- til vem
Kontonummer - - belopp -- till vem

Osv osv

Summa, klistra igen kuvertet och i väg till postlådan. That´s it.

Det har liksom aldrig varit problem förrän nu, nu har jag fått en DOSA. Jag hatar den, jag har försökt gilla den men den gillar inte mig.  Jag gjorde ett tappert försök förra månaden men kraven började komma så jag gick till banken (det finns faktiskt en bank som är öppen för kunder). Hjälp mig säger jag, jag förstår ingenting. "Du använder fel kort" säger dom. OK, genom hjälp av dom får jag ialla fall inga flera kravbrev.

Nu var det dags igen. Jag preparerar med 2 brus Alvedon (hjälper snabbare). Alla mina räkningar betalar jag fortfarande med det bruna kuvertet. Jag gillar att se hur det åker i väg i postlådan. "Då-har-jag-iallafall-gjort-mitt" känslan kommer.

Nu är jag tvungen att betala en räkning med den jä.. dosan. Jag ska inte dra hela historien mer än att jag hela tiden får, transaktion misslyckad. (Transaktion) vad tror dom att jag är? En mycket lyckat person som inte längre vet vad hon har på kontort, kan inte betala sina skulder.

Support är ju bra, men kanske inte alltid. För 2 timmar pratade jag med en som sa att jag fick använda guldkortet. Det lyckades jag låsa genom att inte trycka tillräckligt många siffror. "Var god vänta minst 1 timme." 19.30, OK då blir det 20.30. Neeeeeeeeeeeeej det GÅR inte. Nu är jag riktigt förbannad. Jag är inte lastgammal, OK att jag lider av järnbrist men troligen inte av hjärnbrist, (kanske är det just det jag gör).

I kväll ringde jag tillbaka till den underbara banken  för 3:e gången. Taggarna utåt, nu ska dom få, jag skall byta bank. "Neej,  i dessa kristider kan vi inte mista er som kund" ni som har 1,843.67 öre på banken. (Fick lön för 3 dagar sedan) Hur ska vi nu göra. Hela vår framtid står och faller på er förstår ni" Med myndig röst talar jag alvar.  Istället möts jag av en trevlig dam som berättar att "alla har varit barn i början". ? Jo men nu ska jag betala räkningar och jag har inte tid att vara barn just nu. Vi kanske kan leka i morgon föreslår jag, hon skrattar och tycker jag är rolig. Jag är inte rolig säger jag, om någon mätt mitt blodtryck just nu hade jag fått åka in med ambulans. (Hur högt får ett blodtryck bli?)

Denna människa säger till slut till mig när mina pengar hamnar på rätt konto. "Vet du, jag tyckte också det var bättre förr. Genom denna transaktionen har jag skrivit in min PIN-kod 2 ggr, andra koder minst 4-5 ggr.

Just nu är jag glad att det är en hel månad till nästa jälv .......

Jag är i alla fall glad i dag då jag har fått en rolig nyhet från en av mina favis bloggare.

Kram från en som just nu har 148,63 kr på banken (ingen vet vad jag har i madrassen) Hjo hjo

 


 

Kommentarer
Postat av: Bokmalen

Ja, dom där dosorna är inte lätt att komma överrens med. Det tog mig bra länge innan jag kom på hur den funkade å när jag var en hejjare på den å fattade allt så bytte jag bank... Bytte i samband med att vi köpte lägenheten för vi fick bäst ränta å hjälp på en annan bank. Nu har jag/vi bara 1 kod att komma ihåg. Inga dosor alls! :) Fast snart kommer väl nuvarande banken med en dosa!!???

Hopps du lär dig för när du kan den så är det ju sååå mycket smidigare att betala via nätet.

Kramen, Maria

2009-01-29 @ 22:54:07
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: kjersti

Jöss det lät ju dumt. Jag tar gärna en bit men inte av ugnsluckan. Börjar bli för sent för mig efter alla koder.

2009-01-29 @ 23:25:30
URL: http://bloggberta.blogg.se/
Postat av: Mamma Melissa

Oj... vilket jobb! Låter inte alls kul! Vi har sådan där e-legitimation så man skriver in allt rakt in och skriver i sitt lösenord när man är klar... lätt som en plätt! Fattar dock inte internetavierna... vill ha i pappersform.



Måste dock säga att jag är impad av dig, herrehud, min egen mamma (43 år) kör fortfarande pappersgrejen... så du är ju jättecool!;.)



(Med tanke på att du kallar dig för gammal tant;.)

2009-01-30 @ 00:38:37
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Orchid

Ja, minsann! Ibland kan det vara väldigt pyssligt i dataåldern! Ibland tänker jag på dom riktigt gamla, som måste tycka att det är rena idiotin!

Här uppe är det riktigt besvärligt, vi har ingen kassaservice längre och det ställer till stora bekymmer för dom ute i kommunen!

Kram på dig!

Ingegerd

2009-01-30 @ 08:44:23
URL: http://kidsandorchids.blogspot.com/
Postat av: Mamma Melissa

Kikade in hos mellansonen... herregud, vad ni är knäppa;.) Vakna till den låten! Ha ha ha... fast han "sjunger" ju om något bra... 80-talet... mitt tal;.)

2009-01-30 @ 13:26:51
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Lena

Go kväll,



Ja för mig är inte problemet med dosan utan att de nedrans räkningarna som ska betalas och sno hela min lön. Skulle hellre fajtas med en dosa än att bli av med alla mina pengar. ;O)

När man väl har lärt sig hur man använder dosan ja då kan ge sig 17 på att de byter ut den. L

Ha en skön fredagkväll och du slås inte med dosan!

Kram Lena

2009-01-30 @ 18:10:04
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: Kristina Birkesten

Ja, alla är vi barn i början, hi,hi!

Dessa moderna dosor kan lätt få blodtrycket i höjden... För tre månader sen gick jag över från giro till elektronisk dosa. Jag lyckades inte få iväg en enda räkning så du är i gott sällskap!



Denna månaden gick det bra men jag hade bara två räkningar och mottagarna låg redan inne i systemet.



Man kan lätt undra vad vi håller på med.. men ge dig inte! Du fixar det, men ta det lugnt med både järnbristen och trycket, fniss!



Ta en liten wiskey i förebyggande syfte när det är dags nästa gång, om du nyttjar sådant. Annars går det lika bra med selleri.

Varma kramar!

2009-01-30 @ 23:32:43
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: Mamma Melissa

Såg att du kommenterat inne hos systeryster;.) Oh jag tänkte svara på din fråga nu när jag ändå är vaken... ;.)



Vi är sex stycken, japp, samma mamma och samma pappa. Äkta kärnfamilj. Men inga katoliker;.)



Och jag är så klart king of the syskonskara... eller den som blev mest misslyckad eftersom mina föräldrar var tvungna att skaffa fem till... ha ha ;.)

2009-01-31 @ 03:15:48
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Anonym

2009-01-31 @ 08:43:49
URL: http://antiaging.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0