Prata inte så högt

Jag har hunnit med flera besök hos min far i Norge sedan sista inlägget. Senaste besöket var för 2 veckor sedan. Jag var bjuden på tjejmiddag hos min syster som fyllde jämna år.

Naturligtvis var resan lika mycket för min fars skull. Det hade gjorts lite finjusteringar med ögon och öron så jag var väldigt nyfiken i vilket skick han var.

Min systerson K hämtade mig vid bussen och när jag frågade hur min far mådde så säger K att jag inte får prata så högt för just i dag har man varit och justert hörapparaten.

Väl hemma hos min syster väntar som vanligt god middag och min far sitter så glad och nöjd vid matbordet. Rosiga kinder och hör alldeles förträffligt men, du får inte prara så högt säger han för nu är jag inte döv längre. Inte blind heller för den saken skull säger han. Hans ögonoperationer var lyckade så nu både ser och hör jag säger han. Han höjer sitt glas med lite rött vin och säger att nu vill han faktiskt åka hem till lägenheten.

Min syster och jag kör honom hem. "Å vad jag trivs här säger han. Här stormtrivs jag "säger han. Det värmer 2 döttrars hjärtan att höra. "Jag i morgon kommer jag och städar lite här pappa" säger jag. "Ja men mellan 13-15 är jag upptagen. Det är lunch i matsalen och det vill jag inte missa." Naturligtvis inte " säger jag. Gå du, jag klarar mig själv. Jag tänkte sätta i gång tvättmaskinen åt dig" Varför då? säger pappa. Det klarar jag själv.

När jag återkommer närsta dag har han tagit på sig finskjortan. "I dag tar jag inte rollatorn, det räcker med käppen. ". Är du säker" säger jag. "Yes, numera ser jag knappen på hissen så jag vet var jag skall trycka". Pappa har lärt känna en yngre man som tycker det är så roligt att prata med min far.

Det är väl märkligt detta. Jag är lika stolt som om det vore mitt barn. Pappa klarar sig själv (näst intill) och han fick aldrig veta att jag stod och tjuvkikade när han gick i väg till hissen och jag såg at han hittade rätt knapp.

Nu väntar ytterligare en stor operation kanske, man vet ju inte om man vill operera en så gammal man men alla tycker ju att han är så pigg. Vi här hemma får åter be om att allt skall gå bra.

Jag frågade vid senaste besöket om han saknade sin villa, han berättade då för mig hur orolig och rädd han hade varit senaste tiden. Hur otäckt det hade varit att lägga sig och näst intill vara döv. Stackars pappa. Det berättade han aldrig för oss.

Du är en riktig krutgubbe du pappa. Kram, vi ses i slutet på nästa månad hoppas jag.

Kommentarer
Postat av: Lena

Go kväll gumman,

Så underbart härligt med far din. Även om han har ytterligare en operation framför sig verkar han få lite mer livsglädje än tidigare. Han är en riktig krutgubbe far din. Det glädjer mig så!



sv: mycket saker händer runtom mig just nu som gör att jag är liksom fastnad i någon förbenad berg- och dalbana där jag inte kan hoppa av. Antar att jag har kommit till ytterligare en vändpunkt i mitt liv där jag måste bestämma mig för vilket håll jag ska styra. Det är fasiken inte lätt. Skulle vilja ha en glaskula för att åtmistone få något råd på vägen. Men antar att den skulle vara helt blank. Har inte riktigt någon direkt som jag kan ventilera allt med vilket då gör att alla beslut blir så enormt kraftkrävande. Det tär och äter på mig. Men snart har jag kommit en bit på vägen upp igen och då är det ljusare tider.

Kramis

2010-01-25 @ 20:28:37
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: Bokmalen

Å, så trevligt att höra att han har det bra!!! ;) Blir så glad för visst är det så att man lixom "oroar" sig för sina äldre. Jag är lite så med min farmor men det går ingen nöd på henne heller, hon är så nöjd med tillvaron å det gör ju att det blir lättre för en själv. ;)

Härligt att du har möjligheten att åka över så pass ofta!!

Hoppas att allt är bra med dig oxå!!

Kramen, Maria

2010-01-25 @ 22:07:42
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Orchid

Så otroligt härligt att höra! Vilken frid det måste ge dig i ditt hjärta!

Kram på dig!

Ingegerd

2010-01-26 @ 06:55:53
URL: http://kidsandorchids.blogspot.com/
Postat av: Charlotte

Vilken myspys pappa du har!

Vilken lycka att han trivs så förträffligt i sitt nya boende och att han blivit en "yngre" kille på kuppen av operationerna! :-D



Hoppas det går lika smidigt för mej och min mor den dagen hon måste till "hemmet"...bääääävar!



Ha det så bra!



Kramar i massor!

2010-02-07 @ 19:11:04
URL: http://zaphira-mitt liv.blogspot.se
Postat av: Lena

Halloj gumman,

Tragiskt när cancern härjar runt. Såg i onsdags att vår chokladälskande vän har somnat in. Så det är inte självklart att man förblir orörd av cancern. Men som tur var denna gång flög den förbi!

sv: tack söta goa du för din fina kommentar inne hos mig.

Kramis

2010-02-21 @ 14:42:09
URL: http://aforia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0