Kvinnan i taxin

Efter att ha hämtat min åldrande far på sjukhuset stod taxin och väntade på oss. Jag satte min far i framsätet bredvid chauffören. Själv satte jag mig bak och upptäckte att där satt en kvinna i 30 års åldern. Jag hejade på henne och resan kunde begynna. Jag förstod att det var en resa där man "plockar" upp de sjuka från olika sjukhus.

Jag titta lite försiktigt på kvinnan bredvid mig men hon såg inte alls sjuk ut. "Snygg frisyr" tänkte jag. Det började skymma ute och jag såg min egen spegelbild i sidorutan på taxin. "Shit, det börjar bli en rejäl dubbelhaka" tänker jag. Kvinnan bredvid börjar röra oroligt på sig och frågar chauffören om han har en påse. Hon pratar mycket otydligt men är man illamående så är det ju inte lätt att prata eller hur?

Vi sitter i en rejäl kö eftersom det är rusningstrafik en fredag eftermiddag i Oslo.  Jag rycker upp en påse från handväskan, chauffören åker in, sätter på varningsljus och kvinnan går ut och kräks.

"Jag ber så mycket om ursäkt" säger kvinnan. Lutar sin panna mot fönsterrutan, blundar och chauffören berättar att kvinnan har varit inne på sin andra omgång av strålning den här dagen.

Eftersom min man har haft cancer hoppas jag på att jag kan bidra med något när jag berättar det för henne.  Hon ser på mig med sorgsna ögon, skakar på huvudet och säger: "Jag har haft cancer till och från i 13 år, jag åker fram och tillbaka 2 gånger varje dag nu i en 3 veckors period. Jag frågar var hon strålas och tar på sin höger kind. Tungan är hård angripen det är därför hon pratar otydligt. Jag tänker tillbaka på min man när han opererades och vi inte visste om rösten skulle försvinna, där jag lade ner block och penna så att han efter sin operation kunde kommunisera.

Snart hemma med min pappa. "Förlåt, jag ber så mycket om ursäkt men jag mår dåligt." Taxin kör återigen till sidan. Kvinnan kräks återigen. Hon står på sina knän i det våta gräset. I taxin sitter människor hon inte känner. På bullhållplatsen står folk och tittar på henne. He he, tidig fredagsfylla ungefär.

Nu är vi hemma hos min pappa. Jag tar hennes hand och säger att hon skall krya på sig. Hon frågar om jag vill ha den oanvända påsen tillbaka, ber om ursäkt. Hon har nu suttit i taxin i ca 2 timmar. Har inte klagat ett ögonblick men jag som sitter bredvid har just under denna resa förstått att om man har en dubbelhaka eller två så är det ta mig fan inget att gnälla över.

Tack Lise, jag hoppas att det ordnar sig för dig.

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Tror den tjejen blev tacksam över det du gav henne...en påse, värmande, stöttande ord...en medmänniska.

Min mamma har oxå gått igenom 6 olika cancrar och 12 operationer...Hon lever och mår bra, så det finns cancer man hinner "ta" i tid oxå!



Ja, visst är det så....att man ojar sej över olika triviala saker, tills man snubblar över nån som "väcker" en...

Cancer är en hemsk sjukdom, just att den kan slå till när som helst, på vem som helst och vart som helst!



Många kramar

2009-10-13 @ 20:50:00
URL: http://zaphira-mitt liv.blogspot.se
Postat av: Bokmalen

Jo, det är ju så att allt är relativt. Brukar komma på mig själv när jag "gnäller" på "småsaker" att det kunde ju vara värre...

Men tänk vilket stöd du var för henne!!! ;) Det var nog precis vad hon behövde i den stunden!

Kramen, Maria

2009-10-13 @ 21:40:56
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Vanilla

Vad fin blogg du har! :-)

Kram

2009-10-14 @ 17:26:17
URL: http://byvanilla.blogspot.com
Postat av: Orchid

Det är ju inte alltid det syns utanpå om en människa är sjuk! Dom kan till och med vara svårt sjuka utan att man förstår! Hon har det säkert jättetufft och haft det så i flera år!

Då blir våra små problem ännu mindre! Det är nyttigt för oss att inse det!

Kram på dig!

Ingegerd

2009-10-15 @ 09:22:44
URL: http://kidsandorchids.blogspot.com/
Postat av: Lena

Go natten vännen,

Vilken himla tur för Lise att det var just du som delade taxi med henne. Du om någon kan hålla handen när man mår dåligt.

Vännen man får faktiskt klaga över en eller två hakor. Alla har vi något som vi gnäller över och det är inget illa med det. Livet är bara så. Trots hemskheter man går igenom så faller man tillbaka till gnället fast man gång på gång säger till sig själv. Sluta gnäll du har varit med om något ännu värre. Detta är bara en småsak. Men vips så är man där och gnäller igen. hehe Men fy sjutton vad skönt det är att gnälla ibland.

Kramis

2009-10-17 @ 00:33:13
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: Lena

Halloj vännen,

Ja det var ett märkligt sammanträffande att Kevin och Sarah Margareta har samma födelsedag. Ska sända min önskan till de mina däruppe att titta till Kevin extra mycket.

Hoppas att ni får till det fint i rummet och att ni alla blir nöjda. Om ni känner en kittling i nacken så är det nog bara Kevin som hjälper till.

kramis

2009-10-17 @ 16:31:52
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: Lena

Halloj igen,

Sorry fick för mig att det var Kevins födelsedag. Hmm så fel man kan ta ibland. Tror inte att baconet är och hälsar på. Mer spänning som har byggts upp inför byte av jobb. Sedan att jag har suttit med gamnacke innan mitt skrivbord kom på plats.

Du är inte så dålig du heller. Låter fånigt kanske men det är du som är bäst!

Kramis

2009-10-17 @ 18:02:55
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: Lena

Tack vännen, hoppas att ni har det bra så här en lördagkväll!

Kramis

2009-10-24 @ 17:59:04
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: Lena

Go kväll vännen,

Nu kan jag äntligen pusta ut och tassa ut på en bloggrunda. Hoppas att allt är bra med dig och familjen och att fixandet av Kevins rum blev bra. Själv vill jag liksom inte ta tag i något här hemma ännu innan jag vet om jag ska flytta eller inte. Håller på att kika på något mindre för mig och sonen. Håll tummarna att lägenheten är fin och att jag får den.

Kramis

2009-10-29 @ 22:00:27
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: Lena

Go kväll vännen,

Tassar in för att önska en trevlig allahelgona! Är lite bakis idag efter en superduber kväll igår med goa vänner sedan förr.

Hoppas att helgen blir bra!

Kramis

2009-10-31 @ 19:48:04
URL: http://aforia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0