Den arga kvinnan -95

Har precis läst kvällstidningen. En liten söt krabat, hjärtsjuke Filip är numera frisk. Vilken lycka för familjen. En liten bild på en familj med storasyster Moa, storebror Oliver och mamma och pappa och naturligtvis lillebror Filip som sträcker ut sina små arma efter lampan, så naturligt som helst när man är 1,5 år. Gratulerar hela familjen i Malmö. En riktig sötnos med tindrande ögon. Nu börjar livet. Det glädjer mig att forskningen går framåt. Är jag egoistisk när jag säger att hjärtebarnen står mig väldigt nära? I så fall bjuder jag på det.

När jag tänker tillbaka på våra 9 dagar med Kevin går alltid tankarna till en sjuksköterska som arbetade på ett sjukhus inne i stan.  Alla som var runt oss på det  sjukhuset Kevin var, var  mycket vänliga och jag har därför heller ingenting att klaga på när det gäller hur personalen var. Efter 7 dagar fick vi åka med Kevin in till stan för ytterligare ett EKG, eftersom jag fick för mig att det var fel barn och, ja ni vet kanske hur man tänker, det händer alla andra men inte oss. Vad vi då inte visste var att Kevin skulle dö bara 2 dagar senare. Det var naturligtvis inte mycket skrik i stackarn men han tyckte det hela var obehagligt, det förstod vi ju. Det gjordes ett ultraljud där vi liksom skulle förstå att vänsterkammaren inte fanns. Nu skulle ett EKG göras. In kommer en mycket irriterad sköterska,  tar Kevin under armen och trycker dit tejpen med EKG. Efter att i princip ingenting händer på ett EKG där bara halva hjärtat finns, rycker hon bort tejpen igen efter avslutad EKG, irriterad som bara den. Jag ser hur Kevin rycker till i sin lille bröstkorg försöker gråta men ingen medkänsla från sköterskan.   Där står min man och jag och bara tittar på det lille barnet som vi snart skall förlora.

Vad skall vi nu göra frågar vi. Det finns inte något att göra säger en trevlig läkare. Chansen är mikroskopisk. Vi kan inte neka att flyga honom till Lund där vi har Sveriges bästa barnkardiologer men han kommer inte att klara flygresan. Gå ut och få lite frisk luft, tänk på saken och återkom om en halv timme.

Vilken service, här får man till och med tid för dead line för vår sons icke eller icke vara. En halv timme kanske räcker??
Vi gick ut i höstsolen jag och min man och tittade upp och lät vår Herre bestämma. (Det var vårat val). Som sagt 2 dagar efter dog vår Kevin. Vi har aldrig pratat om kvinnan som ryckte bort hans tejp. Man pratar inte alltid om saker som berör. Jag bara undrar, hur mådde hon egentligen?

Jag kunde inte hata dig för jag hoppas att det var lika jobbigt för dig som för oss men i dag hoppas jag att du inte arbetar med små sjuka barn. Kanske passar du någon annan stans eller kanske är du pensionär.

Kram till alla ni med hjärtsjuka barn, alla syskon, stora eller små och mammor och pappor.

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Meeen Kjersti så fruktansvärt hemskt!!!!!

Tårarna kommer när jag läser ditt inlägg....

Pojken var ju bara 7 dagar gammal, man kan inte även om man är j****t irriterad slita bort tejpen på ett spädbarn!!!!



Och att sen få en halvtimme att bestämma ett sånt val, ett val som ni egentligen aldrig hade el fick!



Många varma kramar!

2009-01-14 @ 00:30:59
URL: http://zaphira-mittliv.blogspot.com
Postat av: Kristina Birkesten

Kjersti!

Jag gråter också.. för den onödiga smärta Kevin fick utstå och för vad det gjorde med er.



Hur irriterad man än är så är det aldrig ens försvarbart att behandla någon så, allra minst ett spädbarn.

Jag hoppas att den sjuksköterskan inte arbetar med människor längre.

Bra att du kan sätta ord på det nu, Kjersti, det som ni inte pratat om och som gjorde så ont.



Jag har stor respekt för ert val att lämna över allt till vår Herre! För egentligen hade ni inget val, vad skulle ni göra?



Känner med dig, kära Änglamamma!

Varma kramar!

2009-01-14 @ 11:13:29
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: Melissa

Åh, herregud... hur kan man behandla barn och föräldrar så illa?



Vi får bara hoppas att hon verkligen hade ett "gott" skäl för sitt agerande... typ att någon i familjen fått cancer, att hon själv fått änglabarn eller att hennes respektive varit otrogen... att skylla på kaffeabstinens eller annat är inte ett skäl gott nog!



Skall även slänga ihop ett inlägg om vår lilla tik... ;.) Och ja... det blir att införskaffa slingmössa och fulhatt...så jag och min man matchar varandra. :.)

2009-01-14 @ 20:38:13
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Bokmalen

Nej men, så hemskt! Så får man väl ändå inte bete sig!!! Blir upprörd men samtidigt så berörd av er situation. Å, ja, jag saknar ord...

StorKramen, Maria

2009-01-14 @ 21:53:10
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Orchid

Jag undrar om Kevins hjärtsjukdom var HLHS, där vänster kammare inte fanns/fungerade? Mitt barnbarn hade HLHS, opererades och dog i sin mammas armar 2 veckor senare av en liten propp i hjärtat. Både Kevin och mitt barnbarn var Hjärtebarn! Tänk ett så vackert ord!

Kram!

Ingegerd

2009-01-15 @ 10:39:12
URL: http://kidsandorchids.blogspot.com/
Postat av: Orchid

Tack, snälla, för kommentaren i min blogg! Mitt barnbarn blev bara 26 dagar gammal, han föddes juli -99 och dog aug -99. Han var den minsta (2375 g) som någonsin opererats för detta hjärtfel i Sverige då, nu kanske dom skulle lyckas bättre. Han finns kvar hos oss alla i hjärtat och vi pratar om honom litet då och då! Titta på Mamma Melissas blogg om flickornas vänner. Där är han och jag på bild!

Kram på dig!

Ingegerd

2009-01-15 @ 12:07:15
URL: http://kidsandorchids.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0