Även torkade blommer blir gamla.

Det pågår vårstädning i mitt hus i helgen. Victor och maken är på träningsläger med fotbollen och då passar det ju bra att sätta fart och städa inför sommaren (om man inte hellre vill ägna sig åt sig själv naturligtvis). Systematiskt går jag genom rum för rum. Det är mycket att städa, väldigt mycket. Oreda OK men inte smutsigt. Jobbar man heltid och har familj ja då orkar inte jag så värst mycket på kvällarna i alla fall.

Nå väl, nu börjar jag gnälla också men det var inte det som var meningen. Har precis börjat på köket. Alla luckor är tvättade med starka medel så nu sätter jag mig med en kopp kaffe och plockar med de torra blommorna som ser dammiga och ledsna ut. Bara jag tar försiktigt i dom går de sönder. Jag försöker sätta dom tillbaka i vasen igen men det är inte lätt. Dom har nog blivit för gamla nu. Bara att kasta!

Nej det är inte bara att kasta. Kastar jag dom har jag inga kvar och dessa blommor är nu 13,5 år gamla. Detta är blommor vi fick när vår son Kevin dog. Var enda ros vi fick torkade jag. Jag köpte mig fattig på en typ av spray som jag tror kallades elefantspray som skulle göra  blommorna fräscha "för alltid" men "för alltid" var för vissa rosor 2-3 år, för andra 13,5 år. Nu är nog "för alltid" slut.

Nu sitter jag alltså här med massor av dammiga torkade rosor som är sista rest av alla blommor vi fick efter Kevin. Kastar jag dom har jag ju ingenting kvar men vackra är dom inte.

Min lilla fikapaus är slut. Blommorna får en ny plats i några år har jag nu bestämt. Det får bli i vitrinskåpet, där ser man dom inte men jag vet att dom finns där och just nu räcker det för mig. Men kasta sista blommorna efter Kevin det klarar jag inte än även om det är 13,5 år sedan.

Bäst att resa sig och återgå till jobbet annars sitter jag väl här om mimrar över hösten 1995 då jag blev en änglamamma.

Kram

 

Kommentarer
Postat av: Orchid

Så bra att du inte slängde Kevin´s blommor. Även om dom var förbi för ett tag sedan. Dessa speciella blommor fick stanna ett tag till. Jag skulle gjort likadant! Vi vet hur det är!

Kram på dig!

Ingegerd

2009-04-18 @ 20:21:58
URL: http://kidsandorchids.blogspot.com/
Postat av: Daniel

Du kanske kan plastra in dom? Som en tavla?

2009-04-19 @ 12:35:05
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Bokmalen

Precis som Daniel så såg jag framför mig blommorna i nån typ av ram... Det skulle nog funka!???

Stor Kram, Maria

2009-04-19 @ 20:38:17
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Mamma Melissa

Ja, jag har också kvar en del saker från flickornas dag som inte är alltför vackra men som jag inte kan slänga...



Och ja, om du lyckas damma av dem på något sätt så finns det en slags form som man kan lägga dem i och rama in sedan... får spana efter det så hojtar jag så fort jag hittat något!:.))

2009-04-21 @ 01:30:52
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Kristina Birkesten

Ditt inlägg här har lärt mig något, tror jag.

Jag fick inga blommor när Mikael dog, så jag har aldrig varit i en sådan situation. Det jag har kvar är ett foto som jag gjort kopia på och ramat in.



Min Sven blev änkling i juli 2007 så det är fortfarande ganska nytt. Vi träffades bara nio månader efter hennes bortgång och firar vår årsdag i morgon.



Han har kvar ett flertal buketter som han fick vid sin hustrus död och dom är dammiga och gräsligt fula.



Jag måste erkänna att jag har mycket svårt att hantera det. Tänker att ett litet bord med ett vackert kort på henne, där han kan sätta frächa blommor och tända ett ljus skulle kännas bättre.



Men det är ju för mig det skulle kännas bättre, och inte för honom...



När jag läser det du skriver förstår jag lite mer, det jag kanske ändå borde ha förstått...



Kramar!

2009-04-21 @ 13:19:45
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0