100 gram rumstemerapad

Minste sonen Victor har ett stort intresse för kökssysslor (med undantag för disk och allt annat som inte är roligt i köket). I dag var det dags för lite julbak och knäckkakor stod på programmet. Han har tidigare bakat dessa i skolan så jag bad honom plocka fram allt som behövdes. Victor gick systematisk till väga, vaniljsocker, bakpulver och lite annat. Själv var jag upptagen med annat men konstaterade efter en stunds tystnad att det stod helt still i köket förutom att kylskåpsdörren öppnades och stängdes flera gånger. "Vad letar du efter ?" frågar jag.  " Jag hittar inte rumstemerapaden säger Victor. "Que? Förresten säger han, jag vet faktiskt inte vad det är och jag kommer inte ihåg att vi använde det i skolan heller.  Nej säger jag, det har du nog inte använt i skolan för det står 100 grams rumstempererad och på nästa rad står det margarin.  Gulligt tyckte jag, ibland blir det fort och fel. Ska jag säga som trodde bussen gick till Abonnerad.

Victor har lite små guldkorn att komma med ibland eller så är det jag som förklarar väldigt fel. T ex när han var liten och skulle åka med mig och handla. Han fick springa och hämta olika saker som jag bad honom om. En gång bad jag honom hämta blomkål och han konstaterade att det såg ut som en hjärna. Mycket klokt barn tänkte jag. Vi började säga hjärna i stället för blomkål och när jag bad honom hämta en hjärna så kom han glad i hågen tillbaka med en blomkål.

När jag några dagar senare skulle natta honom förklarade jag att det heter ju inte hjärna utan det heter blomkål. Lång tystnad, men mamma, tänker jag med blomkålen då?

Kram

Kommentarer
Postat av: Mamma Melissa

Ha ha ha... barns slutledningsförmåga är helt underbar... flickornas moster sade någonting roligt så sent som idag. Pappa förskte förklara för henne att hon inte fick äta mer bröd idag efersom hon blir så hård i magen, varpå hon svarar: Men brödet är ju mjukt!



Ja, helt logiskt, egentligen. Lika logiskt som att man tänker med blomkålen ;.)



Som alltid, tack för dina kommentarer! Du har blivit ett av mina guldkorn av människor.

2008-12-17 @ 17:31:27
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Kristina Birkesten

Kjersti!

Ljuvliga kommentarer frpn grabben!

Och jag skrattar gott åt att vi nog trodde lika, för när jag var sju år frågade jag "Pappa, var ligger Abbonerad??"



Kram från en som tänker med blomkålen :o)

2008-12-26 @ 04:26:35
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0