Mer vaccin

Under 2 dagar föregående vecka  rådde fullständigt kaos på mitt jobb.  Vem skulle få svininfluensavaccin och vem skulle inte få? Förra tisdag kom en leverans med 500 vacciner något som vi trodde skulle räcka veckan ut.

En snabbtitt ut genom fönstret, kö som sträckte sig nedför gatan, det var då vi förstod att kaoset var ett faktum.  Inom loppet av 3 timmar hade 200 personer vaccinerats. Väntetid, ca 1,5 timmar.

Nästa dag om möjligt ännu värre.  Efter 2 timmar var alla nummerlappar dragna och det var bara att inse att 300 vacciner tog slut kl 14.30. (Och då har man rekommenderat folk att komma senare på dagen för att undvika kö). Kändes lagom tillfredsställande när 2 tanter kom i taxi och krävde att få sina vacciner. I det fallet skulle jag önska jag kunnat trolla med knäna men först till kvarnen.... osv.  Under några hektiska timmar var jag rädd jag skulle bli stenad till döds.

Resten av veckan var det "bara" telefonsamtal där frågan var om när vi får in nytt. "Nytt vaccin kommer ca 11/11 svarade vi". Sent fredag eftermiddag fick vi ny information. Inget vaccin denna vecka men KANSKE nästa vecka.  Alltså en mycket otillfredsställande vecka om man ser det från servicesidan.  Men det är inte mitt fel eller några av mina kollegors fel heller för den delen. Jag skulle naturligtvis vilja hjälpa så många som möjligt men tyvärr den positionen har jag inte inom Landstinget, nej jag är bara en sekreterare som försöker hålla ordning i kösystemet. 

Som sjukvårdspersonal har jag fått mitt vaccin och nu ligger jag sjuk hemma med hosta, ont i halsen och frossa men i morgon får jag gaska upp mig för då är det dags att svara alla som ringer att vi inte fick något vaccin denna vecka heller.

Som tröst till er som inte fått än, det skall räcka till hela svenska befolkningen och det är väl tur att vi inte alla blir sjuka på samma gång eller hur. Ja, det gäller att det positivt på det hela.

Kram från novembergrått Stockholm


Kommentarer
Postat av: Bokmalen

Oj, oj, ja, ni har verkligen det ni gör nu! Kan villigt erkänna att jag inte avundas jobbet att måsta ta hand om arga människor. Du/ni gör det bra som orkar med!!! Vi ska bli vaccinerade av företagshälsovården men det blir nog inte förrens i december!?!! Så det blir väl lagomt till jul!?? ;) Jag har i alla fall beslutat mig för att vaccinera mig. Mest för att inte utsätta andra för smittan. Tänker oxå på min gamla farmor å så.

Hoppas du känner dig bättre så du orkar med imorgon! För du lär behöva mycket ork om du ska klara av alla frågor!!

Kramen, Maria

2009-11-10 @ 17:19:26
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Orchid

Jag misstänker att du beväpnat dig med det största tålamod en människa kan uppbringa. Ibland har folk väldigt svårt att förstå att man inte kan trolla med knäna eller hämta vaccin från himlen eller liknande.

Jag hoppas att du orkar stå ut en tid till för det hela tar väl inte slut än på ett tag!

Kram på dig!

Ingegerd

2009-11-11 @ 08:01:09
URL: http://kidsandorchids.blogspot.com/
Postat av: Mamma Melissa -ung mamma till 2 i Himlen och 1 på jorden

Ja, jag har fått höra av syrran att det är helt hysteriskt... hon åkte ju runt och letade efter vaccin till sin familj...



Jag bara hoppas att människor förstår att det inte är ert fel, för är det något som man har förstått så är det att såväl vaccinleveranser och rekommendationer förändras i en rasande takt!

2009-11-11 @ 17:14:31
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Lena

Go kväll vännen,

Stackare, vilket elände denna svininfluensa skapar. Inte nog med hysterin om att man kan då utan nu när vaccinet äntligen har nått vårt land så får ni för få doser. Stackare avundas dig inte.

Sonen fick vaccinet via skolan och blev dunderförkyld efter en vecka. Nu har han börjat krya på sig. Själv har jag inte lyckats få tag i något vaccin. Företagshälsovården hos oss skulle ha fått det förra veckan men nu är det skjutet till nästnästa vecka. Får se om jag hinner hitta någon vårdcentral som har det innan dess.

Sköt om sig nu och förkylningen!

Krmais

2009-11-15 @ 20:51:55
URL: http://aforia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0