Hemlängtan

Detta är den dagen på året som jag längtar mest hem till Norge. NORGES NATIONALDAG!!!
Tankarna går tillbaka min barndom. Det var nya kläder och nya skor. Glass och korv fick man äta så mycket man ville. På kvällen 16 maj stod pappa och strök flaggor som vi skulle ha i 17-majtåget. Hela veckan innan tränade vi på olika sånger i skolan. När man började högstadiet var det inte lika roligt att i tåg men att titta på de små barnen med fina folkdräkter var alltid lika roligt.

Förra 17 maj tog jag Victor med till Norge för att han skulle få uppleva lite av den fina stämningen (trodde jag). Vaknade tidigt på morgonen att hade kommit SNÖ. Det var 4 grader varmt. (Kallaste 17 maj på 50 år enligt min pappa). Victor meddelade mig att han inte tyckte det mysigt alls, han ville bara hem och in i värmen hos min syster. Alltså stannar jag i Sverige i år och hoppas det är varmt och skönt i "gamlelandet" i dag.

Orkade inte helt fram till omröstningen i går men kul att Norge vann. Kollade lite på TV4 God morgon och där lästes det upp lite statistik från melodifestivalen. Snacka om glädjedödare: Norge är det land som har placerat sig sist flest gånger. Vem bryr sig om det i dag?

Extrakram till alla norrmän i Sverige, alla ni som skall till Skansen och fira. Själv skall jag avnjuta en mycket spännande fotbollsmatch som sonen spelar.

Hurra, hurra, hurra. (inte 4 gånger som i Sverige)

Kommentarer
Postat av: Peter PC Carlsson

Idag har verkligen Norge något att fira. Både drygt 100 år av frigörelse från Sverige och att hela Europa röstade fram "Farytail" från Norge.



Jag skriver också för att säga att du har blivit nominerad till Månadens blogg för Maj.



Omröstningen pågår fram till sista maj. Du kan rösta en gång varje dag. Vinnarna kommer att får 150 kr att skänka till valfri hjälporganisation.



Den blogg som vinner "Månadens Blogg" går till "Enbarts årsfinal" 2009 och vinnaren där kommer jag att bjuda på en middag på en restaurang i Stockholm. (På så viss blir ju jag också en vinnare ;-) Kan vinnaren och jag inte ses ger jag 1.000 kr till valfri hjälporganisation i vinnarens namn.



Se till att rösta på Enbart månadens blogg. Länka till http://enbart.blogg.se och uppmana dina vänner att rösta på dig. Livet går inte bara ut på att kämpa väl, ibland också på att vinna. :-)



Det är enbart bloggar med ett innehåll som på ett eller annat sätt manar oss till eftertanke som kan vara med i tävlingen.



PC

2009-05-17 @ 10:47:57
URL: http://enbart.blogg.se/
Postat av: Orchid

Ja, minsann! Idag hejar jag på hela Norge!

Kram!

Ingegerd

2009-05-17 @ 14:54:36
URL: http://kidsandorchids.blogspot.com/
Postat av: Lena

go kväll vännen,

Så din stackare, inte få vara "hemma" över den 17:e maj. Men du du har det ännu bättre. Du är med om en fotbollsmatch och inte vilken som helst. NÄ det är sonens!

Ha det så gott sista delen av den 17:e majs kväll!

Kramis

2009-05-17 @ 22:38:48
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: Madeleine

Åh vad hemskt, jag beklagar...

Fy vad det kan hända mkt med en graviditet...

Men jag tycker ändå att det är konstigt att dom inte hade märkt det på honom på UL?

Är det för att det är så länge sedan kanske och om det varit med dagens UL apparater så hade dom märkt eller är det en sån grej som inte märks nu för tiden heller?

Man blir så ledsen och jag hör bara mer och mer sanna historier som hänt oss änglaföräldrar för varje dag.

Livet är sjukt orättvist för våra små bebisar som ska behöva leva och må dåligt.

Philip hade också panikångest och var jätte orolig.

Han hamnade i chock när han fick sina hjärnblödningar så jag visste om att spädbarn kunde få ångest tyvärr :(



Det är synd att det inte fanns blogg på den tiden som Kevin dog, för jag tror att om det gjort det så hade allt varit lite mer uppmärksammat här i Sverige och världen om alla fick ur sig sin sorg genom att skriva öppet.



Tack för alla dina fina ord i kommentaren, jag vill verkligen hjälpa andra samtidigt som jag skriver och bearbetar min sorg.

Men framförallt så vill jag få ut informationen till människor att barn dör, barn dör i onödan många gånger och i Philips fall så vet jag att han hade kanske kunnat klarat sig om dom bara undersökt och tagit ett GBS test.



Jag har sån barnlängtan så vissa dagar gör det riktigt ont i mig.

Jag och Philips pappa hade gjort upp att vi skulle göra ett syskon åt Philip direkt som jag läkt, men vi gick isär så det blev ju inte av.

Men innan vi gick isär var de dom planerna som fick mig att resa mig på mornarna, jag skulle snart försöka få bli gravid igen...



Skönt för er att ni fick en liten bebis, ett lite syskon till Kevin efteråt.

Jg har på något sätt också tänkt och fått för mig att ett syskon skulle kunna hjälpa sorgen lite mer, inte att ersätta utan att få bli en förälder och få göra allt och ge all kärlek som man en gång skulle ha gett sin lilla ängel...



Massa kramar och jag beklagar verkligen :( <3

2009-05-18 @ 18:15:23
URL: http://middemadde.blogg.se/
Postat av: Mamma Melissa -ung änglamamma och gravid

Ja, håller med. Norges nationaldag är något speciellt!:.)) Och jag kunde bara föreställa mig hur det var over there denna dag med tanke på EVC segern!:.))



Grattis igen!:.))

2009-05-21 @ 14:15:47
URL: http://mammamelissa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0