Kollektivåkning.

Har varit utan bil några dagar och har därför åkt buss. Inga större problem egentligen men alltid spännande att gissa om jag kommer till jobbet i tid. I fredags icke, i dag en kvart för tidigt.

Det är många år sedan jag kontinuerligt åkte buss och därför känner jag mig lite som en turist som skall på sin första bussresa. För det första ser bussarna inte likadana ut som förut. Förut satt alla åt samma håll, dvs 2 rader och 2 som satt bredvid varandra. Nu är det lite huller om buller. Man sitter ibland som på x2000 tågen. 2 x 2 mot varandra om ni förstår. Ovan som jag är trodde jag det fanns ett bord man kunde slå upp som jag kunde han handväskan på o dyl men icke. Jag tittade på de andra, böjde mig försiktigt ner för att se om det fanns något ihopklämd bord. Nej nej. Då är det ingen idé att ta med kaffetermosen i morgon heller. Bussresan tar ungefär 20 minuter.

Inte har jag någon att prata med heller. Jag kunde ju berätta att jag sällan åker buss att det är därför dom inte känner igen mig. Jag kunde berätta om min onda rygg men att jag i alla fall lyckas ta bussen. Jag kan inte heller vara I-podbärare för Victor säger att jag sjunger med, det gjorde jag i alla fall på tåget på väg från Norge förra helgen. Som om det skulle göra så mycket. Den resan tog bara 6 timmar. Lite gratis underhållning  är väl aldrig fel och inte tar jag betalt heller. Alltså sitter jag helt tyst med handväskan i knät

Eftersom jag bor i Stockholmstrakten går det bussar relativt ofta och just där jag bor finns det 2 busslinjer från 2 olika busshållplatser. Hur ska jag bestämma mig vem jag skall gå till. Det är ju bara att välja och vraka tänker ni men så är det inte. Det är just då det är svårt. Mycket bättre att inte välja för ni kan ta er DEN på att fel buss kommer.

Sen tycker jag det är tokigt att man inte får betala cash på bussen. Antingen bussremsa, periodkort eller mobilen. Jag ser ungdomarna viftar med sin telefon framför chauffören som nickar och allt är OK men när jag lägger fram 50 kronor får jag inte betala, utan chauffören var just den dagen väldig hyggelig och lät mig åka med ändå men pengarna fick jag behålla(?) Mobil skall det vara, herregud jag som trodde mobilen var till att ringa med,

Jag måste byta buss efter 20 min. Sedan tar nästa buss ungefär 10 min men den går när den känner för det. I dag skulle den gå 07.25, jag kom 07.31. Nästa buss skulle gå 07.46. Precis när jag skall gå in och värma mig kommer bussen. Riktig för att jäklas, (hi hi jag är en extrabuss som inte står på tidtabellen) nu hann du inte med mig cao. Ryggens fel, jag viftar med handväskan, vänta på mig. Bussen åker och jag sänker handväskan. Tro´t eller ej, "Ska du med eller?" Han har stannat bussen precis framför mig. "Ja, tack så mycket". Vilken dum fråga. Ska du med eller, vad trodde han. Nej för all del jag brukar vispa runt med handväskan så här dags varje morgon, morgongymnastik förstår du.

Det tar lite tid med bussar i stället för egna bilen men det finns något charmigt med den några dagar men jag hoppas maken får tillbaka sin bil från verkstan snart så jag får min tillbaka, där kan jag i alla fall sjunka utan att någon bryr sig.  Folk är ju så känsliga nu för tiden.

Ha en bra kväll.

Kommentarer
Postat av: Bokmalen

Tänk att du kan få något så vardagligt bli så rolig läsning!! ;) Vad skönt att du är bättre i ryggen! Ha en trevlig kväll du me!

Kramen, Maria

2009-03-09 @ 19:36:56
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Kristina Birkesten

Du är suverän på att skriva med så underbart varm humor! :o)



Imorgon tycker jag du ska ta med dig kaffetermosen och sätta på dig din ipod och sjunga lite... Det piggar garanterat upp dina medresenärer och du får säkert åka gratis fler gånger! :o)



Varma kramar!

2009-03-09 @ 23:34:20
Postat av: Charlotte

Hahah, det var verkligen uppfriskande att få läsa om din busstur!

Tjaaaa, mobiler kan man tydligen ha till mycket...hihi. Praktiskt!

Själv har jag den mest till sms faktiskt! :-)



Charma mera så kanske det blir fler gratisturer fniss



Kramen!

2009-03-10 @ 01:16:54
URL: http://zaphira-mittliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0