"Invalid" (förhoppningsvis) bara för en dag eller två.

När jag vaknade i går morse låg jag kvar ett tag och tänkte på allt jag skulle göra i huset. Hade tagit en ledig dag extra efter helgresa med Victor till Norge. Kliver ur sänger, tar morgonrocken, böjer mig ner för att ta upp skärpet som ligger på golvet. "Pank" ryggskott. Ett tag står jag i samma ställning och massor av tankar surrar runt i huvudet. Smärtan, tänk om det inte går över, jag som skulle göra så mycket. Vandrar lite fram och tillbaka i vardagsrummet för att inte stelna liksom. Tänker på en bloggsyster som har ihållande  problem.  Stackare, dessa smärtor är näst intill overkliga. Jag skriker och stönar. Till slut lägger jag mig på soffan och råkar somna 1 timme. Hur i hela friden tar man sig upp ur soffan. Jag får fullständig panik men försöker "rulla runt" som man säger. Tur att man har fött barn, profylaxandningen kommer väl till pass. Illamåendet kommer i stötar. Kommer på att bäst är att stå. Inget annat, varken ligga, sitta eller gå men stå. Vad gör man flera timmar i stående. Det är ju inte snack om att vrida kroppen, nej stå, stå still.

En lång lång dag tar slut. Försöker lägga mig men inser att jag aldrig kommer att komma upp i morgon. Ställer mig upp. Står och tittar på TV`n någon timme. Börjar bli trött. Går det att sova stående tro? Lägger mig med möda försiktigt ner i sängen och lyckas sova några timmar. Sedan börjar mitt gående, timme efter timme.

Äntligen morgon. Jag klarar inte att duscha eller tvätta håret. Får åka till jobbet som det är. Jobbet ja? Hur i hela friden?? Lyckas sätta mig i bilen och åka i väg men problemen kommer när jag skall bromsa. Det gör fruktansvärt ont när jag lyfter foten från gas till broms. Här vore det bra med en cab och en röd flagga. Väl på parkeringen på jobbet märker jag att jag inte har en chans att ta mig ur bilen på ett vettigt sätt. Sitter kvar en stund, ser mina kollegor komma, dom tittar lite konstigt på mig som sitter kvar i bilen. Lossar prata i mobilen men sanningen är att jag klarar inte ta mig ur.  Efter ca 10 min lyckas jag äntligen och med hiss ankommer jag mitt arbete dock lite försenat.

Alla är jättegulliga och hjälpsamma. Maken ringde i går och bokade tid hos en kiropraktor kl 16. Han håller till precis bredvid mitt arbete. Hela muskulaturen är så låst att allt han gör för att hjälpa mig blir bara värre. Jag "rinner" nedför hans behandlingsbrits gråtande.  20 minuter senare lämnar jag hans mottagning med lånade kryckor och med diagnosen lumgabo akuta. Spela roll. Hela tiden med min bloggkompis i tankarna. Så här har hon (och många andra) det hela sina liv. Jag har redan tappat tron på att bli bättre. Jag har drabbats av akut ryggskott som egentligen inte är så märkvärdigt förutom att det gör fruktansvärt ont.

Så långsamt allting går när man är handikappad, går med kryckor osv. Man måste ju planera på ett annat sätt allting.

Att folk får ryggskott är inget märkvärdigt, jag kommer nog inte på löpsedeln för det men jag tänker på alla ni som har permanent smärta, ni som har livshotande sjukdomar. Alla er tänkte jag på när jag försökte ta mig över gatan med kryckor i dag.

Jag gnäller eftersom jag har varit lycklig lottad. Inte konstigt att med mitt stillasittande jobb får ett ryggskott eller flera men jag har utstyrt mig med starka värktabletter och om jag inte sover i natt så kommer förhoppningsvis min smärta att gå över snart.

Kram till er alla som kämpar där ute. Ni är mina hjältar.

Kommentarer
Postat av: Bokmalen

Usch å fy för ryggskott!! Det kan göra riktigt ont. Hade det på förra året på försommaren å nu när jag tänker på det så var det som att det gjorde mer ont!?? Kanske pga att jag inte åt lika starka tabletter då!???

Å, jag hoppas vekligen att det blir bättre för dig men visst säger dom att det tar ca 1 vecka eller så innan det går över!??

Stor Kram, Maria

2009-03-03 @ 22:17:26
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Åhhh, din stackare!!! Jag lider med dej!

Det gör sååååå helvetiskt ont sånt där!!



Hoppas det snabbt går över...

Skickar iaf en dunvarm kram!

2009-03-03 @ 23:24:42
URL: http://zaphira-mittliv.blogspot.com
Postat av: Charlotte

Åhhh, din stackare!!! Jag lider med dej!

Det gör sååååå helvetiskt ont sånt där!!



Hoppas det snabbt går över...

Skickar iaf en dunvarm kram!

2009-03-03 @ 23:28:33
URL: http://zaphira-mittliv.blogspot.com
Postat av: Kristina Birkesten

Kjersti!

Min kära vän, vad ska jag säga... jag förstår så väl och känner med dig ska du veta!

Massor med tröstande värmande kramar

från din syster!

2009-03-04 @ 19:03:06
Postat av: Anonym

ha ont i ryggen - hur tror ni jag har haft det nu då?? Plocka i och ur diskmaskinen, slänga sopor mm, är helt slut. Tycker någon synd om MIG inte då!!



Kram frugan

Janne

2009-03-04 @ 21:58:34
URL: http://antiaging.blogg.se/
Postat av: Anonym

ha ont i ryggen - hur tror ni jag har haft det nu då?? Plocka i och ur diskmaskinen, slänga sopor mm, är helt slut. Tycker någon synd om MIG inte då!!



Kram frugan

Janne

2009-03-04 @ 21:59:29
URL: http://antiaging.blogg.se/
Postat av: janne

test

2009-03-05 @ 17:41:07
Postat av: Lena

Stackare hoppas att ryggskottet släpper snart så att din stackars man inte behöver slita med diskmaskinen. =)

Kramis Lena

2009-03-05 @ 22:40:15
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: Lena

Tassar in för att önska en god helg och god bättring med ryggen.



Kramis Lena

2009-03-06 @ 23:37:41
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: Mamma Melissa

Ha ha... läste makens kommentar här och hur kommer det sig att det alltid är mest synd om männen;.) Min man är likadan... han tycker att det är otroligt jobbigt när jag är gravid och kräks... men sist jag kollade var det itne han som vände ut och in på sin kropp ;.)



Vet du vad, sjukskrivning och vila med lagom aktivitet rekommenderas -inte köra bil, sitta på kontor eller spela squash heller för den delen;.)



En annan rekommendation är att skriva långa listor till din make med saker som du "behöver"... såsom en husläkare med tvättbräda (ja, någon måste ju undersöka dig), en kock med glimten i ögat (ja, någon måste ju ge dig mat) och en pool"pojke"... ja... bara för trevlighetens skull... under tiden kan din man köpa medicinen som doktorn ordinerar, råvarorna till kocken och nya taighta badbrallor till poolpojken;.)



Vadå, han kan ju inte klaga på att du har en massa män i huset... nej, de är ju där för att avlasta honom! ha ha ha

2009-03-07 @ 00:20:16
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Bibbi

Stackar dig - ryggskott. Jag hoppas du har blivit bättre.

Kram bibbi

2009-03-07 @ 08:43:01
URL: http://kardiomyopati.blogspot.com/
Postat av: Orchid

Jag hoppas innerligt att det går åt rätt håll med din rygg. Jag vill att du ska lyssna på din kropp och inte göra mer för stunden än vad du känner att du klarar. Att ge sig faan på hjälper inte!

Ta´t lugnt! Glöm inte andas!

Kram!

Ingegerd

2009-03-07 @ 10:54:10
URL: http://kidsandorchids.blogspot.com/
Postat av: Lena

Go kväll,

Hmm skulle gärna ha läst din långa inlägg men men vad göra? Hoppas att ryggen är lite bättre idag och att maken inte fått ryggskott. Ja jag menar bära hem maten, böja sig för att plocka i och ur diskmaskinen, dra dammsugaren över golvet, torka desamma osv. Ni måste vara rädda om era ryggar. Det var ingen dum idé som Mamma Melissa hade. =) Spar makens rygg, kanoners.

Må så gott bägge två

Kramis Lena

2009-03-07 @ 18:25:04
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: Afrodite

Hej där! Första gången jag tittar in här och troligtvis inte sista! =) Usch det låter inte bra med din rygg! Och ändå skulle du ge dig iväg för att jobba! Det kallar jag kämpaglöd! Hoppas du insett att det inte är jobba och spela rugby du ska ägna dig åt, utan vila! Och så lyssna på de kloka tjejerna här innan; Poolpojke och egen "tvättbrädehusläkare" - smarta tips! ;)

Krya på dig!

Kram

2009-03-09 @ 16:02:13
URL: http://afrodite.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0