Sagan om en tvättmaskin.

Nu är jag åter efter min stora vinst för 1 vecka sedan. För att vara ärlig så tog pengarna slut samma dag. Mycket sill för pengarna. Det var ju dagen innan midsommar så det blev till och med jordgubbstårta.

I morgon flyger jag västerut alldeles ensam för att besöka min pappa som blev änkling för drygt 6 månader sedan. Först skall vi besöka min mammas grav eftersom hon skulle ha fyllt  87 år på lördag . Vi skall tillsammans med min storasyster, hennes man och deras son resa till deras "hytte" i norska fjällen, Kommer åter till Sverige på måndag. Det här blir en minisemester för mig. Lagom länge att vara borta från familjen. Vi skall väl hinna med att fira min pappa i förskott  som fyller år 7 juli, hela 91 år. Helt otroligt.

Nu har jag lite ångest för hur maken och Victor skall klara sig utan mig (:-) ). Förutom att maken både kan tvätta, diska och göra mat så är han en underbar pappa som hinner med fotboll, jogging osv med Victor, så oj oj oj vad de kommer att saknar morsan.

Det där med tvätten måste jag berätta om. Vi köpte för några år sedan en ny tvättmaskin som maken installerade i tvättstugan (var annars?). Visst är det så att innan man köper en ny tvättmaskin har man samlat på sig förb... mycket tvätt. I fall maskinen "kommer i gång liksom". Nu var det i alla fall inte så, efter någon vecka och maskinen var lika tyst vad det bara att inse att vi var behövde en ny.

Måndag morgon. En glänsande ny möter mig i tvättstugan. Bara att börja med första tvätten. Följer punkt för punkt hur man skall göra och sätter igång. Tyst, så tyst tänker jag. Fast efter ca 20 minuter låter det så fruktansvärt. Ringer maken på jobbet, inget svar. Det är väl som självaste .......
Här köper man en ny tvättmaskin och så är det fel på den.

Jag är inte den som är den. Ringer upp butiken där vi köpte den. Går ner i tvättstugen och lägger liksom luren mot tvättmaskinen. "Hör hur den låter," säger jag  "ett riktigt måndagsexemplar". Ja vi kommer med en servicekille säger människan andra sidan luren.

Det tar ungefär 1 tim. Det ringer på dörren och utanför står en kille som ska titta på eländet
 "Ja, kära någon" säger jag " här köper man nytt och så är det bara skit".
"Nja, jag vet inte om det är bara skit du har köpt"säger karln. "Vi gör så här" säger han. Jag börar med att ta bort frigoliten som sitter under maskinen så får vi se om det låter mindre."
"Jasså du, så det är frigolit under" svarar jag lite käckt.
"Yes det är frigolit under
"OK" säger jag. "När det är frigolit under,  det går på garantin förstås. Vi köpte den i går"
"Nix, frigoliten skall man ta bort själv."
"Men maken var tvungen att åka bort med jobbet. Han instalerade den, sedan stack han på jobb försöker jag"
2 veckor senare kom fakturan 1.000 kr.
Glöm aldrig bort frigoliten för den är alltid med hem.
För ni vet väl att tvättmaskiner är fyllda med frigolit i alla hörn för att inte skadas. (Det vet väl alla)
Tack för alla nallar. Blev så glad. Skall skicka vidare i kväll.

Kommentarer
Postat av: Bokmalen

Ja, just det. Frigolit!! ;) Ska komma ihåg det den dan vi ska köpa ny. ;) Att dom tog 1000kr för det lilla!??? Ja, ja, man ska aldrig sluta förvånas!

Ha så underbart trevligt på din minisemester!!

Kramen, Maria

2009-06-25 @ 22:45:17
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Såklart att victor och maken fixar detta utan dej, fast jag förstår din oro;-)



Ha det nu så skönt på din minisemester :-)

Njuuuuut!!

Kramar!

2009-06-26 @ 00:12:02
URL: http://zaphira-mitt liv.blogspot.com
Postat av: Orchid

Det är inte lätt att komma ihåg det som man inte ens vet om! Jag tror dock inte att du kommer att göra om det!

Skön sommar på dig!

Ingegerd

2009-06-26 @ 09:06:01
URL: http://kidsandorchids.blogspot.com/
Postat av: Lena

go kväll vännen,

Ja du det är ett elände det där med frigolit. hehe Hur ska man kunna veta??

Hoppas att helgen varit bra.

Kramis

2009-06-28 @ 20:32:51
URL: http://aforia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0