Fru trevlig

Det är jag det, fru trevlig. I alla fall i dag.

Efter gårdagens ledsamheter med det dåliga samvetet, Victors skitdag så var jag nära att få det så kallade "psykbrytet". Jag fick så fina kommentarer från er som jag återigen tackar för. Hade naturligtvis lite svårt att komma till ro i går kväll men efter en stunds tänkande så somnade jag och lyckades försova mig i morse. Inte mycket men det stör en tants morgonrutiner.

Jag hade under gårdagskväll tänkt mycket på det här med att vara snäll och vänlig och hur mycket det betyder. Victor fick en bok när han var liten och den handlade om sådant.  I bilen på väg till jobbet lyssnade jag som vanligt på julklappen från Victor, skivan med Kent och bestämde mig att göra ett litet test på jobbet. Eftersom receptionstjejen åker skidor i Trysil har jag fått ta över ett tag. I dag skulle jag vara vänlig HELA dagen.

Det gick hur fint som helst, patienterna var hur glada som helst och vid lunchen skrattade vi mycket åt olika roliga saker mina kollegor och jag. Även om jobbet just nu i princip växer mig över huvudet försökte jag låta bli att stressa. Bestämde mig att ta några timmar där inne på lördag för att komma i kapp.

Nu började klockan närma sig 15.30 och lite skymning ute. Nästa patient. Tänk, säger jag. Nu är det inte riktigt mörkt än fast klockan är såpass mycket. Nu går vi verkligen mot ljusare tider. Jag tycker det är rätt mörkt säger patienten och ni har saltat jävligt dåligt här ute. Så fint att du säger till, säger jag. Det skall jag åtgärda på en gång. Det är så dax nu säger han. Jag höll på att dratta på aslet. Vilket tur kvittrar jag att du inte gjorde det. Ja det är i alla fall inte din förtjänst säger han.  Lugn, bara lugn tänker jag. Tar salthinken och går ut och saltar. Han har säkert en dålig dag tänker jag, en sådan som jag hade i går men var jag verkligen så otrevlig. Det är för f...n inte mitt fel att det är halt ute. Skall jag salta hela vägen från hans bostad till vårdcentralen bara för att göra honom nöjd.?

Puh, det kostar på att vara trevlig när man blir så dåligt bemött med som tur är är det dags för hemgång. Skall bara lämna in dagens post. Där står 2 supertrevliga killar som retar mig varje gång jag kommer för att köpa en Trisslott. Du aldrig vinna, du jobba för pengar, dum tant och så skrattar vi. På väg hem från jobbet ringer Victor. Lika sprudlande glad som han var ledsen i går. Mamma, du åste köpa tårta. Varför säger jag. Jag har ju namnsdag säger han. Inte ens det kom jag ihåg.

Åker till den lokala ICA affären där det är allra dyrast och eftersom veckomeny bara är något jag hör mina kollegor pratar om så handlar jag dag för dag.  Precis innanför dörren står en skylt: OBS: Ta av dig broddarna och lägg dom här, vi har faktiskt nybonat golv. Personalen. Mina tankar går till min gamla pappa som har fått så fina broddar att ha på sina kängor för att gå till postlådan, längre klarar han inte gå utan hjälp. De gamla människorna som har broddar (finns även unga det vet jag vel) hur ska dom orka stå och plocka bort broddarna för att gå in i affären?  Själv hade jag gått därifrån. Vilket bemötande tänker jag, vilken otrevlig affär.

Jag fortsätter min lilla runda i affären och kommer fram till mjölken. Där står en skyld: Strömmingsfilén finns inte här. (?)
Vem går till mjölkkylen för att hitta fisk? Jag gillar inte strömming så för mig får den gärna hänga i taket men dom som vill ha strömming tänker jag var ska dom hitta den. En skylt lite längre ned vid grädden står en ny skylt. Strömmingsfilén finns i fiskdisken. OK. Jag börjar titta upp mot väggarna, i taket, är det dolda kameran? Är vi så dumma att vi måste ha en skylt där det står att fisken ligger i fiskdisken.  Sen lång kö till kassan också. Det retar mig alltid. Jag tycker att precis när alla handlar efter jobbet ska man ha mer än 1 kassa öppen. Jag har ofta påpekat det, även för chefen men han talar bara om att han spar en massor av pengar på att dra ner på personalen. Hur personalen mår kan man ju bara gissa.

Jag känner hur humöret sjunker. Hela attityden utan att ha pratat med någon är ju så negativ. Ska man kanske skriva i lokaltidningen.? ICA affären som inte ville ha kunder.

OBS, innan du kliver in i min affär är du så god att ta av dig på fötterna. Jag har lagt ner massor av pengar på blanka golv.
Om du ska vara så besvärlig att du är sugen på strömming får du för h.... ete leta reda på den själv. Fågel, fisk eller mitt emellan.

I dag som jag skulle vara så trevlig, så sitter jag här och gnäller. Jag tycker bara så synd om framför allt äldre. Det kan inte vara lätt. Allt går så fort, PIN-koder hit, pust och suck bakom i kön. Herregud blir inte kärringen klar snart. Tanten framför mig kommer inte ihåg koden. Hon tittar på mig ber om ursäkt att det tar sån tid. Det gör inget säger jag även om jag skulle behöva hem och göra middag fortare än kvickt. Ta den tid du behöver. Dom  stänger ju inte förrän kl 9 (kl är då 5) och gör en liten ögonblinkning som jag själv tror ska charmera hela ICA. Bakom hör jag suck och stön, kassörens blick mördar mig långsamt. Han lyfter snabbtelefonen och ropar: JAG BEHÖVER EN KASSA TILL.

Eftersom ingen vet vilken kassa som öppnas springer alla åt olika håll men jag är van. Jag vet att det är kassa 3 som öppnas. Nu står jag plötsligt först i kön igen. Suckandet jag hörde tidigare flåsar mig i nacken. Du kan gå före mig säger jag, jag har inte så bråttom. Jöss säger karln. Är det vänliga veckan? Nej säger jag, inte veckan men det är bara vänliga dagen och jag vet inte om det blir några flera just nu tänker jag.

Var rädda om er. Vi har alla ställt oss i fel kö någon gång och i relation till annat är det väl inget att gnälla om eller hur?

Kommentarer
Postat av: Bokmalen

Det "roliga" är att det jag kommer att minnas från ditt inlägg är första delen om hur härligt det är att vara glad och possitiv.

När jag jobbade på Konsum för många år sen så var det min favvosysselsättning att vara extra trevlig mot dom "surkartar" som kom in... Det fick mig att må bra..

Sen så har jag gjort så några gånger att om jag blivit dåligt bemött i en butik så går jag inte tillbaka!! Jag har även i en "krimskramsbutik" där jag blev surt bemött sagt att "då får det vara" å lämnat tillbaka grejen, sagt att med den dåliga servicen så lär inte jag handla här mer. Gissa om personalen såg förvånad ut!! (det kändes bra).

Nä, ett leende kostar inte så mycket å att bli mött av en surkart kan nästan förstöra min dag...

Keep up the good work!!! För visst är det mycke roligare att "välja att vara glad"!!???

Storkramen, Maria

2009-01-22 @ 20:52:11
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Kristina Birkesten

God kväll Fru Trevlig! :o)

Jag må säga att du bjuder på dig själv! Det är spännande att läsa som en roman och idag har du fått mig att gapskratta!



Förbaskade strömming..jag tycker gott dom kunde hänga upp den i taket så kanske personalen och

framförallt chefen blev lite gladare och mer serviceinriktade!



Detta med stress i affärer är hemskt! Jag har ofta två kryckor och måste till exempel stå kvar mitt framför kassan för att stoppa ner min plånbok innan jag kan ta mina kryckor och förflytta mig. Istanes vad det kan suckas ibland.



Ramlar då en krycka och jag inte kan plocka upp den själv... i 99 fall av 100 är det en gamling eller en tonåring som hjälper mig.



Nästa gång ska jag säga till de suckande muntergökarna: Oh, förlåt men jag glömde köpa strömming, kan ni vänta lite?



Varma Kramar!

Kristina







2009-01-22 @ 21:05:02
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: Orchid

Jag visste väl att du kunde vara Fru Trevlig! Men jag förstår att man ibland inte orkar vara det hela tiden. Kul att du fått förlåtelse av sonen!

Kram!

Ingegerd

Mail väntar!

2009-01-22 @ 21:43:56
URL: http://kidsandorchids.blogspot.com/
Postat av: Lena

Ramlade in på din sida och känner ack så väl igen mig själv. Just det du skrev om att man brister ut mot sina barn pga man har varit orolig. Då bestämmer man sig dagen efter att idag ska jag minsann visa att jag kan vara trevlig. Åhå så går det en dag och man närmar sig slutet på dagen. Då är det kört igen. Hehe...

Som tur är är barnen oxå inte mer än mänskliga även om de ibland känns som utomjordingar.

Må gott!

2009-01-22 @ 22:12:47
URL: http://lenasehlin.blogg.se/
Postat av: Orchid

Tack! Jag har fått ditt mail med mailadress och jag har skrivit svar till dig och berättat litet mer!

Kram och godnatt!

Ingegerd

2009-01-22 @ 22:41:01
URL: http://kidsandorchids.blogspot.com/
Postat av: Lena

Hjälpen består av en hund som dammsuger golvet varje dag. ;o) En tonårsson som gör att för att tillfredställa vår hund. Äldrevården består av just äldrevård, min far och mor som hjälper en stackars gamling som måste jobba heltid. Om jag är 108 kan du ju tänka dig vad mor och far är. Hehe.. Har faktiskt inte sett att det står 108 år. Hmm, det är kanske därför inga singelpappor hälsar på.

Får jag länka till din blogg på min sida?

2009-01-22 @ 22:43:57
URL: http://lenasehlin.blogg.se/
Postat av: Lena

Japp du hade så rätt så. Var genast tvungen att gå in och ändra. Sätter in en länk till din sida eftersom den är så uppfriskande att läsa. Var tvungen att läsa lite mer av dina inlägg. Såg att du som jag har förlorat ett barn. Skillnaden mellan oss är att min dotter dog samma morgon som jag skulle sättas igång. Detta var för 21 år sedan och hon skulle bli vårt första barn. Sarah Margareta namngav vi henne till eftersom hon inte fick döpas.

Kram

2009-01-22 @ 22:55:51
URL: http://lenasehlin.blogg.se/
Postat av: Lena

Japp "Stinkis" ska fördrivas även om han sätter emot hårt. Vissa dagar känns ingen saknad. Vissa andra, speciellt de jobbiga, dagarna är suget stort. Men men jag kämpar på med plåster och hejarop från mina barn.

Sov gott!

2009-01-22 @ 23:26:31
URL: http://lenasehlin.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Fru Trevlig! du har verkligen fått mej att skratta ikväll också :-D

Det ta på att vara trevlig en hel dag....tur att ibland det kommer nån sur gubbe som du kan vara "extra trevlig" mot fniss



Kan vara en bra ide att slänga upp strömmingen på taket,,,hihi



Ha det gott

många kramar!

2009-01-23 @ 01:43:39
URL: http://zaphira-mittliv.blogspot.com/
Postat av: Bibbi

Hej, nu har jag funnit din blogg.... hehe skrattar gott och känner igen mig, jag ställer mig alltid i fel kö till kassan... Ska läsa mera i din blogg sen.

kram Bibbi

2009-01-23 @ 19:51:09
URL: http://kardiomyopati.blogspot.com/
Postat av: Bokmalen

Gillar den nya designen!! ;)

Trevlig helg!

Kramen, Maria

2009-01-23 @ 21:16:39
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Mamma Melissa

Du är så bra Bloggbertan!:.)



Tänk om fler kunde vara som du, ja, när du är trebliga frun alltså;.) Då skulle vi ha en mindre förorenad planet... förorenad av elakheter alltså;.)

2009-01-26 @ 13:10:30
URL: http://mammamelissa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0