Ett telefonsamtal

Det är fredag kväll. Telefonen ringer och jag svarar . Har det hänt något med pappa?  Jag svarar snabbt och frågar vem det är." Det är jag, pappan din". "Du förstår, de har varit och hjälpt mig av med hörapparaten så nu kan jag prata med dig". Så fint, säger jag. Hur mår du pappa? "Jättebra. I går var jag och åt middag i stora matsalen. Det var fisk och du vet ju hur mycket jag tycker om det". Ja, jo det vet jag att du gör men hur mår du annars. Jag menar du har ju precis fått 2 hörapparater, 2 starroperationer, en stor tarmoperation där du fått veta att du har cancer, du går med kateter, jag menar, är du OK pappa. "Jag har det så bra jänta mi". Nu skall jag lägga mig för i morgon är det julbord här på hemmet". "Förresten visste jag inte att jag kunde se sjön härifrån, det blir fint till sommaren. (Jag har berättat för honom att han har sjön framför vardagsrumsfönstret men han har nog varken hört vad jag sagt eller inte sett något. Vi ses till jul, det skall bli trevligt". Hej då pappa, vi ses.

För 2 månader sedan satt min pappa, änkling sedan 10 månader tillbaka, i sin villa som han bott i tillsammans med sin fru (min mamma). 91 år gammal, såg ingen ting, hörde ingenting och med fruktansvärda magsmärtor, svårt att kissa. Allt han väntade på var hemtjänsten och min syster som hälsade på på kvällen.

Vi (absolut mest min syster) och jag har gjort allt vad vi kan för att pappa skall ha det bra. När han för 2 månader sedan efter en svårt magoperation bestämde sig för att inte flytta hem till villan var vi väldigt oroliga för hur han skulle klara av flytten. Han är glasklar i huvudet och har full koll på allt.

När vi skulle avsluta telefonsamtalet försökte jag försiktigt att fråga om han saknade villan. "Nej du, jag bor i en lyxlägenhet" (se tidigare inlägg), men du, nu måste jag lägga mig för som sagt i morgon blir det julbord. Kanske tar jag ett glas rött vin, vi får väl se. "

Kanske inget märkvärdigt telefonsamtal kan tyckes men för mig var det så otroligt upplyftande. Pappa har funnit sig till rätta. Det kommer att bli många olika engagemang på boendet så jag hoppar du hinner med många.

Som vi säger i Norge. "Pappa jeg er glad i deg."


Kommentarer
Postat av: Charlotte

Åhhh Kjersti, jag är så glad för din skull att din liksom hittat 'hem' :-)

Underbart att han trivs och mår så pass gott trots den pärs han gått igenom, otroligt starkt!!



Vilken frihet han måste uppleva nu när han ser, hör och har trevlig personal runtom sej!



Passar på att önska dej och de dina en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!



Massor av Julkramar!

2009-12-20 @ 19:32:06
URL: http://zaphira-mitt liv.blogspot.se
Postat av: Bokmalen

Åååå, vad glad jag blir att höra detta!! Jag har tänkt på dig å din far bra mycket senaste tiden. Sååå kul!!! ;)

StorKramen, Maria

2009-12-20 @ 20:01:34
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Orchid

Tänk så underbart din pappa fick det till slut med all hjälp omkring sig, en "lyxlägenhet" där han funnit sig väl till rätta och folk som ser till honom hela tiden! Det måste kännas tryggt för både honom och ni döttrar! Det låter så positivt när du berättar!

Jag önskar er alla en riktigt god jul och ett härligt 2010!

Stor kram!

Ingegerd

2009-12-21 @ 08:36:31
URL: http://kidsandorchids.blogspot.com/
Postat av: Lena

Go kväll gumman,

Så helt jävla underbart att Far din ringde och fick dig må bättre. Skönt att Far har börjat sätta bo och finna sig till ro. Ni är väl förtjänta det efter allt ni har gått igenom.

kramis

2009-12-21 @ 23:11:16
URL: http://aforia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0