Jag är en änglamamma.

Vilket vackert namn. Jag har faktiskt aldrig hört det förr men blev glad när jag hörde det. 13 år har gått seden jag blev en änglamamma. Mitt änglabarn blev bara 9 dagar gammal.

F ö måste jag säga som nybloggare hur imponerad jag är av alla fina bloggsidor. Hur starka en del människor är. Vilka öden. Jag läser om människor som är svårt sjuka, människor som förlorat barn som orkar dela med sig. Jag vet av erfarenhet att ni är till hjälp för många.

Jag har i alla fall i dag köpt en väldig smarrig glass (Ben & Jerry) svindyr men gott för en ond hals. Om några dagar är det 30 år sedan jag flyttade till Sverige från Norge. Det är

30 år sedan jag köpte diskmedel när jag skulle ha tvättmedel
30 år sedan jag köpte gräddfil när jag skulle göra irish coffe
30 år sedan jag fick 2 limpor Röda Prince när jag skulle ha 1 packet (i Norge säger man antal cig vill ha. Har slutat röka)
30 år sedan jag lämnade familj och vänner för kärleken
30 år sedan jag var så ensam att jag läste telefonkatalogen för att se om jag hittade någon med norskt namn som jag
                             kunde lossas ringa fel till.
30 år sedan jag trodde jag så änglar överallt (Lucia firas inte så mycket i Norge om det överhuvudtaget firas?)
30 år sedan jag inte hittade från Stockholm till Täby.
30 år sedan jag frågade maken var Abonnerad låg någonstans jag såg så många bussar som skulle åka dit.
30 år sedan jag frågade maken vad för sorts banan en galoppbanan var. (Täby galopp)
30 år sedan jag trodde att svensk jul bestod av minst 5 olika självgjorda korvar egengjord leverpastej minst 7 olika
                             sorters sill som jag själv la in naturligtvis.
30 år sedan min svärmor berättade att hon aldrig hade sett så mycket mat på ett julbord, att det inte var meningen att
                       man skulle göra allt som stod under "jul" i min nyinköpta kokbok.
30 år sedan jag slutade äta fårikål.
30 år sedan jag med hela min besparing(2000 kr) nekades insättning på banken då jag inte hade svensk legitimation.
30 år sedan jag slutade skämmas över att Norge alltid kom sist i melodifestivalen

Nu kan jag skilja på disk- tvättmedel. Dricker inte irish coffe (säkert felstavat), slutat röka. Jag har fått vänner. Lokalsinnet är tyvärr fortfarade dåligt men nog ska jag väl hitta från Stockholm till Täby.

Numera håller jag det land som vinner men min flagga är röd vit och blå och jag firade 17 maj med Victor i Norge i år 4 grader varmt.

Hej då eller som vi säger i Norge Morn da





 

Kommentarer
Postat av: Du är imponerande

Min fru har visat en OTROLIG talang i skrivande, börjar bli rädd att hon inte står vid spisen så mycket längre - men det finns ju "restauranger"!!



Ni ute på webben, fråga henne om hur det första urinprovslämningen gick till!!



Fortsätt blogga - Berta



Din man Janne

2008-11-29 @ 17:43:45
Postat av: Tobbe

Håller verkligen med föregående talare. Grymt imponerad.

2008-11-29 @ 19:05:40
URL: http://bloggtobbe.blogg.se/
Postat av: Melissa

Nu blev jag glad!

Stolt änglamamma, stolt norska och dessutom en stolt man!



Nu blir det inte mycket bättre!;.) Eller vem vet?

2008-11-29 @ 19:36:42
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: kjersti

Jag är nöjd som det är (nästan) Återkommer om det nästa vecka. Hur går det med koksaltet och ögonen?? Krama maken och krama dig själv från mig.

2008-11-29 @ 21:25:10
URL: http://bloggberta.blogg.se/
Postat av: Sanna

Vanlig inbakad fläta, vet du hur man gör det? I så fall är det samma princip fast mindre slingor och i luggen :)



inbakad fläta gör du på så sätt att du börjar som en vanlig fläta (tre slingor), allteftersom du flätar så plockar du upp lite mer hår till de två slingorna som är i ytterkant, sedan fortsätter du så tills flätan är klar, lättast är att dela upp de hår du ska använda och sätta resten i en tofs, eller klämmor åt sidan, så blir det inte inblandat :) Hoppas du förstod hur jag menar. Annars fråga gärna igen.

2008-11-29 @ 23:34:09
URL: http://sjoquist.blogg.se/
Postat av: Bitterfitta

verkligen vackert med att kalla det änglamamma, allt bra idag på första advent?

2008-11-30 @ 12:13:16
URL: http://storstadsbulimiker.blogg.se/
Postat av: Melissa

Vart vilar Kevin? Om det är ok att jag frågar...

2008-11-30 @ 12:58:57
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Melissa

Västerlanda kyrka. Massa mil utanför Göteborg.

2008-11-30 @ 13:40:23
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Sanna

Vad bra :)

2008-11-30 @ 15:10:59
URL: http://sjoquist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0