Kaffe med tilltugg

När begravningen var över åkte alla som ville vara med till ett vackert ställe vid vattnet där det serverades kaffe och smörgåsar. Där traff jag mina kusiner som jag inte har träffat på åtminstone 30 år (jag flyttade till Sverige 1978) min pappas lillebror som är lika glasklar i huvudet som min pappa (89 oh 90 år gamla).

Nu började det diskuteras släktforskning och en av mina kusiner som just har haft en hjärnblödning (56 år gammal) var mycket intresserad av detta och skulle ta kontakt med min pappa i ärendet.  Han blev änkeman för 3 år sedan då hans fru 48 år gammal dog i hjärnblödning. En annan kusin till mig blev änka 27 år gammal (maken 29 år dog när han just hämtat deras barn på dagis). Ju vi har alla fått vår beskärda del, men en kusin trodde fullt och fast på att det fanns balans i allt (?) Hur får man balans när man har förlorat ett barn eller att ens fru dör 48 år gammal eller ens make enbart 29 år gammal. En stund var det mycket elände och  en annan kusin tog upp en andningsmask som hon behöver då hon är storrökare.

Då ska ni höra, reser min make  sig upp och håller ett tal om sin svärmor som gör att alla är så tysta så den populära knappnålen hörs.   MIn man och min mamma hade en mycket speciell relation. De hade så mycket gemensamt. Blommor, natur och djur bland annat. Han höll ett tal som inte allt innehöll elände, han höll ett tal om min mamma, om en svärmor,  hur hon var i det dagliga livet. Det skrattades mycket under det talet.

När vi så småningom kom hem efter det hela och alla hoppar i "mjukkläderna" igen tackade min pappa för allt vi hade gjort och att vi hade gjort den här dagen till en så speciell dag. Tack själv pappa för att du är just du. För övrigt tycker han att min man skall studera till präst eftersom han är en så bra talare. Nåt att tänka på vid 54 års ålder.

Tack i alla fall och tack för ordet. Tack mina fina ungar för  att ni var så fina. Gissar att "bestemamma" hade varit stolt av er.

Kommentarer
Postat av: Mamma Melissa

Din man gjorde helt rätt! Man måste skilja på person och på sorg. Sorgen kom efter personen och är inte den som personen är.



Jag försöker träna min man i det som du tycks ha lärt din man så bra ;.) Att se våra flickor istället för att se död och sorg på bilderna.



Nu ligger det en länk till dig i det inlägget om er... visste inte om det var okej och tänkte att nni fortfarande var i Norge... men de har kanske datorer även i det utomlandet? ;.)



Ta hand om er nu och hälsa alla så gott... din Viktor verkar vara en riktig godbit ;.) Ärlig och ödmjuk.



Kram

Melissa

2008-12-20 @ 22:39:51
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: strandskatan

Tyvärr är det så att släkten samlas för sällan och oftast just när man skall ta avsked av någon. Samtidigt är det ju så att vid dessa tillfällen dyker underbara minnen upp som pärlor på ett radband.

När min mor dog för tretton år sedan hade vi en enkel samling efter akten i kyrkan. Det var skratt och tårar om vart annat när vi mindes mamma - hon hade s.a.s.varit "en glad (skit)" !

D

2008-12-21 @ 10:49:58
URL: http://gammeltacka.blogspot.com
Postat av: Strandskatan

Tyvärr är det så att släkten samlas för sällan och oftast just när man skall ta avsked av någon kär anhörig. Samtidigt är det ju så att vid dessa tillfällen dyker minnena upp som pärlor på ett radband.

När min mor dog för tretton år sedan hade vi en enkel samling efter akten i kyrkan. Det var skratt och tårar om vart annat när vi mindes mamma - hon hade s.a.s.varit "en glad (skit)" !

Då vi tog adjö av varandra viskade min farbror i örat på mig : "Tack, L. ! Jag vet inte om man kan säga så här i detta sammanhanget - men det har varit en förb.. trevlig tillställning !"

Och det är precis så det skall vara ! Minnas med glädje !

Så länge vi talar om och minns de våra som håller koll på oss "däruppifrån" så finns dom !

Präst ? Min f.d. chef hoppade av som bankdirektör och prästvigdes vid sextioårsåldern ! Ålder - det är bara siffror och vältaliga präster är det ont om - "kör så det ryker" !



2008-12-21 @ 11:16:18
URL: http://gammeltacka.blogspot.com
Postat av: strandskatan

Sorry ! Datorn lever tydligen ett alldeles eget liv !

2008-12-21 @ 11:18:43
Postat av: Johanna

gud vilken underbar headerbild du har

2008-12-21 @ 18:33:10
URL: http://jowhanas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0