Julgranen

Nu är julgranen i hus. 2 dagar tidigare än vad den brukar. Hos oss er det en tradition att vi tar in och klär granen dagen innan julafton. Vi släpar in den med det traditionella nätet runt. Vi brukar leta ca 1-2 timmar efter foten men det brukar vi lösa genom att maken åker och köper en ny. (Skall i alla fall inhandla de sista klapparna). Stämningen brukar aldrig vara på topp just då för stamen är alltid för tjock enligt maken. Det huggs, slipas och filas och till slut blir det "så där". Mens vi är ca 450 kr fattigare och lagom nöjda pyntas granen och som alltid konstateras att minst ett ljus inte funkar.  Det brukar vi lösa genom att  sätta det  på baksidan av granen där ingen ser det, värre var det förra året för då var det 4 ljus som inte fungerade. Vi försökte hänga lite glitter som liksom av en tillfällighet hängde över ljusen som inte lyser om ni förstår. Den står även lite snett men vi har en bok som passar precis under foten så det brukar blir OK.

I år blir det nog ingen riktig jul hos oss, ingen traditionell i alla fall. Skall försöka förklara lite närmare. Jag har ju just förlorat min mamma och har varit några dagar i Norge i stället för att fixa julen här hemma så jag ligger lite efter om ni förstår vad jag menar.  Nu sitter jag här hemma, och konstaterar att jag skall jobba i 2 dagar till, sedan kommer julafton. Jag har ont i halsen, hela tvättstugan är full med tvätt. Det här blev inte av i år:

Inga julgardiner i köket och därför inget julfönster.
Ingen knäck
Inga lussekatter
Ingen tjock stam på granen
Ingen skinka kommer att kokas (den köpte jag färdigkokt)

Jag har tagit fram PLASTGRANEN. Eftersom vår mellanson inte skall vara med oss på julafton vågar jag ta fram den.  Jag har i dag tillsammans med äldste sonen inhandlat mat till julen. Vi har till och med köpt ny belysning så det kiommer att bli en fridfull 23 december hoppas jag.

Det där med julfönster och gardinerna har ingen i familjen kommenterat och lussekatter kan jag köpa och knäck får man hål i tänderna av. Är det någon som vet om det går att köpa grandoft på burk?? Hör gärna av er. Nu skall jag veckla ut varje lilla gren på granen, så det är ett pyssel även med en plastgran.

Ta det lugnt i julstöket.

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Hej! Läste din fina kommentar till Kristina och tänkte kika in, men kan ju bara inte göra det utan att lämna ett "fotspår".;-)



Kanske en Wünderbaum i skogsdoft kan passa....hihi



Beklagar sorgen efter din mamma....klart att julen inte blir densamma i år...sen vad spelar det för roll om man nu har röda gardiner el lussekatter osv,,,Ni har ju varann...



Sköt om dej/ Charlotte







2008-12-21 @ 23:36:04
URL: http://zaphira-mittliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0